Groep 7

Geplaatst op 3 december 2020

Hallo allemaal,
 
Afgelopen periode hebben we weer veel meegemaakt. Iedereen heeft een onderwerp gekozen waar hij/zij over wilde vertellen. Dat kunnen jullie hieronder lezen. Zo weten jullie goed wat we allemaal hebben gedaan in groep 7.
 
Groeten van groep 7, de meester en de juf
 
Verjaardagen (geschreven door: Rosalynn, Jo-Lynn)
Als iemand jarig is, beginnen we met zingen. We zingen: er is er één jarig, happy birthday en verjaardag is een fijne dag. Dan gaat de jarige vertellen wat hij/zij gekregen heeft. Dan gaan we tellen in de taal die hij/zij gekozen heeft tot het getal van de nieuwe leeftijd. Dan gaat de jarige op het digibord een ballon prikken en dan komt er een verjaardagsfilmpje. Dan gaat hij/zij trakteren. Als je jarig bent, mag je ook de verjaardagsdoos. Daar zitten gekleurde pennen in waar je heel de dag mee mag schrijven. Er is ook nog een tas met cadeautjes. En dan mag je ook nog extra buitenspelen.
 
Gym (geschreven door: Mats, Thomas)
Wij leren allemaal dingen bij gym: ringen zwaaien, salto's en nog andere dingen. Gym is een leuk vak en gezellig ook. We moeten met de fiets naar de gymzaal. Dan gaan we omkleden en dan beginnen we met klaarzetten. Als het klaar is, gaan we beginnen.
 
Handvaardigheid: speeltuinen (geschreven door: Julianne, Viënna)
Bij handvaardigheid kregen we de opdracht om een speeltuin te maken. We moesten in groepjes een speeltuin maken waar je zelf heeeel graag in wou spelen. Veel groepen hadden bizarre ideeën, maar daar kwam niet altijd iets van terecht. Gelukkig zijn het hele mooie speeltuinen geworden!!
Er ontstonden zandbakken, schommels en andere speeltoestellen. We hebben er heel veel lessen aan gewerkt en erg ons best op gedaan. Toen ze klaar waren, kwam groep 6 naar onze kunstwerken kijken. Ze vonden het erg mooi. Maar nu wordt het wel vechten wie de speeltuin mee naar huis mag nemen.
Tip: kijk op het ouderportaal om de foto's van de speeltuinen te zien.
 
Tekenen: perspectief tekenen (geschreven door: Julia v/d Zwan, Hannah)
Op school zijn we vaak bezig met tekenen. Vooral op de donderdag. We zijn allemaal klaar met het museum. Dat is een lange gang vol schilderijen. Je moest diepte zien in het schilderij door schuine lijnen te maken. Binnenkort mogen we ze mee naar huis nemen, zodat ze thuis te zien zijn. Ook hebben we een naamtekening gemaakt met allemaal motiefjes. De naam moest in een vorm van een ruit komen, zodat je grote en kleine letters kreeg. Nu zijn we bezig om kerststerren voor op de ramen te maken.
We vinden het ook nog allemaal erg leuk, maar we weten nog niet wat we volgende keer gaan doen.
 
Doelenpot + Puntenlijst + taakspel (geschreven door: Thirza, Mirella)
De doelenpot was/is altijd super leuk. Als je naam getrokken wordt, mag je kiezen uit: kleuters helpen, chocolademelk drinken, 10 minuten iets voor jezelf doen of een klein klusje doen. Als de meester/juf de doelenpot pakt en hij trekt jouw briefje, dan word je beoordeeld of je het doel voor je gedrag gehaald hebt.
We hebben allemaal een puntenlijst. Elke dag mag je drie punten, behalve als je een streepje hebt, want dan gaat er een punt vanaf. Als je een plusje op de lijst hebt staan, gaat er een punt bij. Aan het eind van de week tel je de punten op voor de volgende week. Op de achterkant van de puntenlijst staat de beloningslijst. Hierop staat hoeveel punten je per beloning nodig hebt.
Bij taakspel heb je kaartjes. Aan het begin hadden we er 8 en we gingen steeds lager. Nu hebben we 4 kaartjes. Al praat iemand in je rijtje, dan moet er een kaartje af. Als je kaartjes op zijn, krijg je geen bonuspunt, anders wel. Elk groepje heeft een andere kleur kaartjes, zodat je de kaartjes goed uit elkaar kan houden. Twee groepjes hebben een kruisje op hun kaartjes, omdat het twee dezelfde kleuren zijn.
 
Kookles (geschreven door: Annelijn, Rosanne)
De kookles was bedacht door de juf. We moesten van tevoren dingen kopen en de volgende donderdag gingen we de dingen maken. Iedereen van de andere juffen/meesters/kinderen zeiden: 'Wat is het mooi geworden' en 'Wat ruikt dat lekker'. Ze wilden ook mee-eten. Iedereen zat in een groepje. Er waren triffle's, pannenkoeken, oreo limoentaart, smoothies, sandwiches, fruit, schaal met worst, kaas en toastjes, chocoladefruit op een satéprikker en ga zo maar door. 's Middags gingen we de lekkere dingen die we gemaakt hadden opeten. We gingen wel een beetje misselijk naar huis.
 
Kleuters lezen (geschreven door: Femke, Joanne Marie)
Aan het einde van de woensdagochtend gaan we naar de kleuters. We nemen een boekje mee. Je neemt je kleuter(s) mee naar je standaard plekje. Dan gaan we een boekje voorlezen. De kleuters vinden het prachtig, wij ook. Je mag soort spelen als juf of meester. Na een half uurtje komt de meester ons roepen. We gaan terug naar de klas, leggen onze boeken op de tafel voor in de klas. Daarna praten we na of alles goed is gegaan.
 
Waterfilters (geschreven door: Renske, Hanna)
We kregen de opdracht om thuis een waterfilter te maken. De bedoeling was om het water schoon te krijgen. Je mocht kiezen wat je er in deed: zand, grind en stenen. We gingen meteen aan de slag en je moest het dan later inleveren. Toen gingen we kijken wie de beste was. De winnaars waren Caroline en Femke.
 
Spelletjesmiddag (geschreven door: Julia B, Evelynn)
We hadden nieuwsbegrip en de les ging over bordspellen. Toen mochten we spelletjes meenemen en die gingen we aan het eind van de middag ongeveer een uur doen. Het was super leuk en gezellig. Het was soms wel een beetje herrie, maar daarna ging het weer goed. Er waren zoveel spelletjes, dat het heel moeilijk was om te kiezen J.
 
DVD kijken met krullen (geschreven door: Ethan, Giovanni)
Op donderdag staan er 10 (of minder) krullen op het bord. Elke keer als we niet luisteren, gaat er een krul af. Als er om 3 uur nog krullen staan, mogen we nog even DVD kijken: een mooie natuurfilm.
 
Kinderboekenweek (geschreven door: Julia Z, Louise)
Het was Kinderboekenweek en we gingen leuke dingen doen. Met de kleuters lezen op maandag en woensdag en we hadden de voorleeswedstrijd van groep 3,4,5 en 6,7,8. Uiteindelijk had van onze klas Naomi gewonnen en zij had ook gewonnen van groep 6 en 8. Ze kreeg een boekenbon.
In de klas hadden we een tafel waar boeken op lagen die we hadden meegenomen. We gingen veel lezen en we hebben ook nog bladwijzers gemaakt.
 
Vliegtuigjes met bio (geschreven door: Mart, Ezra)
Op een donderdagmiddag gingen we voor bio een vliegtuigjeswedstrijd houden. We gingen op de gang vliegtuigjes gooien die we zelf hadden gemaakt. We keken wie het verst kwam. Renske heeft gewonnen. We deden dit, omdat het hoofdstuk bij bio ging over vliegen van vogels en vliegtuigen. We leren hoe het komt dat ze kunnen stijgen, dalen en bochten maken.
 
Rekenen plusboek (geschreven door: Elize, Caroline)
Wij gaan een stukje schrijven over het plusboek. Plusboek is een verdiepende taak bij rekenen. Als je tijd over hebt, mag je daar in werken. Er is ook een denkactiviteit bij. Dat zijn extra moeilijke rekenraadsels. De kinderen die rekenen makkelijk vinden, mogen in dit plusboek werken. Rekenen vinden we echt heel leuk om te doen!
 
Verdiepingsgroep (geschreven door: Naomi en Corneel)
Elke donderdag hebben Mart, Evelynn, Naomi en Corneel V-groep (verdiepingsgroep). We beginnen met een breinbreker en daarna gaan we het over het huiswerk hebben. In het vorige blok hebben wij het gehad over de taal Spaans. We hebben het alfabet geleerd en ook de woorden die daarbij horen. Nu zijn we bezig met het blok Architectuur. Er komt ook een echte architect in de V-groep. Als we het huiswerk hebben besproken, krijgen we een nieuwe opdracht. Meestal is daarna het uur weer om.
 
Bureau Halt (geschreven door: Florian, Vic)
Het was leuk, maar ook leerzaam en ook spannend. Het ging over groepsdruk. We leerden wat we moeten doen als we in een groep zitten waar we ons niet fijn voelen. Als je een strafblad hebt, heb je minder kans op een goede baan. We keken een leuk filmpje. Het was een leuke en leerzame les.
 

 

Onze kernwaarden

Veiligheid

'Wie God liefheeft, zoekt bij Hem de toevlucht (Psalm 91). Niet plagen en roddelen, maar zorg dat de ander zich veilig voelt bij jou.'

Bekijk ook de andere kernwaarden.