Groep 1/2

Geplaatst op 11 februari 2020

Terwijl buiten de regen tegen de ramen tikte, dwarrelden in groep 1/2 de sneeuwvlokjes. We werken namelijk over het thema sneeuw en ijs en maakten zelf sneeuwvlokken. Maar wanneer ontstaat er ijs en wat gebeurt er als het weer warm wordt? We ontdekten het met een badeendje in een bakje met bevroren water. Wat bijzonder om dit te zien en te voelen. Brrrrrrr dit thema is echt ijskoud! 

We weten inmiddels dat sommige dieren een winterslaap houden en waarom sommige dieren in de winter moeilijk voedsel vinden. Ook ontdekten we een gebied op de wereld waar veel sneeuw en ijs is: de noord- zuidpool. We maakten kennis met de Inuit en verschillende dieren die hier leven.  

Het bleef niet alleen bij sneeuwvlokken en ijs in de klas want in het speellokaal staat zelfs een iglo. Elke dag mogen kinderen een muur rondom de iglo bouwen en in de iglo spelen. Zoals u op de foto's in de klas kunt zien, vinden we dit erg leuk. We hebben geleerd hoe je een stevige muur kunt bouwen en hoe je veel vissen kunt vangen.  

Bij sneeuw en ijs horen sjaals, mutsen en wanten. Maar hoeveel hebben we er hiervan op de gang? We verzamelden alles op een hoop, sorteerden en gingen tellen. We ontdekten welke cijfers hierbij hoorden en de begrippen meer, minder en evenveel, groot-klein, dik-dun. 

Ook bij dit thema hebben we weer veel nieuwe woorden geleerd. Een plaatje van de meeste woorden hangt op onze themamuur en hier doen we regelmatig spelletjes mee.  We klappen de woorden in stukjes en tellen hoeveel woorden er in een zin zitten.  

Boven onze thema muur hangt een waslijn met hierin alle spulletjes uit de letterkoffers. Wat leuk dat de kinderen zo hun best doen om spulletjes te verzamelen met een bepaalde letter. Heeft u nog geen koffertje in huis gezien? Dat kan kloppen omdat nog niet alle kinderen aan de beurt zijn geweest. Afgelopen weken ontdekten we de letter S en de letter V. We luisteren hoe de letter klinkt, maken het klankgebaar, ontdekken in welke woorden deze letter klinkt en we gaan kijken hoe de letter eruit ziet. In het speellokaal maken we ook de beweging die hoort bij de letter en tot slot maken we de letter op papier, met klei of in schuim.  

 

Zo spelen, werken en ontdekken we samen weer nieuwe dingen. Ook luisteren we samen elke morgen naar Gods Woord. Afgelopen periode hoorden we de verhalen hoe de discipelen Jezus mochten volgen. Samen zongen we:  

Heer al ben ik nog maar klein,  

laat mij toch een schaapje zijn.  

Dat ik altijd overal.  

U mijn Herder volgen zal. 


Hartelijke groet, 

Jufs en kinderen uit groep 1/2 

Onze kernwaarden

Acceptatie

'We zijn als zondaar welkom bij God. Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.'

Bekijk ook de andere kernwaarden