Groep 2

Geplaatst op 28 oktober  2019

Wat gaan de weken snel! We zitten alweer midden in de herfst! En de herfstvakantie is ook alweer voorbij. Veel kinderen vertelden vandaag wat ze gedaan hadden in de herfstvakantie. Dat was heel gezellig. Tijdens de rekenles hebben we het over een dagritme in de vakantie gehad en over een dagritme van een gewone schooldag. Aan de hand van plaatjes werd een vakantiedag uitgebeeld en een gewone schooldag. Om de beurt mochten de kinderen vertellen wat ze op een plaatje zagen. Een vakantiedag ziet er anders uit dan een schooldag! In de vakantie is er meer tijd voor luieren en lekker spelen. Daarna gingen we een grafiek invullen. De kinderen mochten vertellen met welk voertuig ze ergens heen waren geweest in de vakantie. De auto kreeg de meeste kruisjes en daarna de fiets. De bus en de trein kregen de minste kruisjes. Niemand was met het vliegtuig of een boot mee geweest. Dus daar stonden geen kruisjes. De rekenbegrippen meeste, minste, meer en minder werden geoefend tijdens deze rekenles.

We hebben de eerste periode over Afrika gewerkt. Wat was dat een leuk en mooi thema! De kinderen hebben ervan genoten. We willen alle ouders bedanken die spullen en materialen over Afrika hebben meegenomen naar school. Daardoor ging Afrika nog meer 'leven' bij de kinderen.

We zijn een week voor de herfstvakantie begonnen met ons nieuwe thema: Wij gaan op reis naar de maan. Omdat de Kinderboekenweek een leuk prentenboek over het thema reizen had, zijn we ermee verder gegaan en reizen we nu door de ruimte. En wat is groep 2 toch een leergierige klas. We luisteren naar mooie prentenboeken over de ruimte. We leren wat een planeet is en een telescoop, een astronaut, een satelliet, een raket en een ruimtestation. De kinderen kunnen goede vragen stellen en antwoorden bedenken.  
Ook hebben we een werkboekje over de ruimte en daar werken we bijna elke dag even in. Op ons werkboekje zit een mooie glinster sticker van een raket of van een astronaut. Bedankt Bart voor de mooie stickers die je voor ons hebt meegenomen en voor de mooie platen met daarop de planeten.
 
We hebben tijdens de Kinderboekenweek genoten van het boek over muisje Gijs die op wereldreis gaat en die met zijn rode bus vol dieren in een kuil terecht komt. Gelukkig helpen alle dieren mee om de bus weer uit de kuil te duwen. Daarna kunnen ze weer verder reizen
We kleuren deze week een kleurplaat van muisje Gijs met zijn rode bus vol dieren. De opdracht is om licht en donker te kleuren. De dieren moeten allemaal stevig ingekleurd worden, maar de bus moet heel licht ingekleurd worden. Dit is een motorische oefening om een goede pengreep te ontwikkelen. Het potlood moet niet te hard op het papier duwen. Probeer eens licht te kleuren!
Ook vertellen we deze week allemaal het prentenboek na van muisje Gijs. Kunnen de kinderen het verhaal in een goede volgorde terugvertellen? Ook stelt de juf vragen over het verhaal. Knap hoor dat zoveel kinderen het verhaal goed kunnen terugvertellen!
 
We zijn deze weken extra veel aan het voorlezen! Nieuwe woorden leren is belangrijk in de kleutertijd. Groep 7 helpt ons hierbij. Twee keer per week gaan we in groepjes van twee kinderen bij een leerling van groep 7 luisteren naar een mooi verhaal. Er wordt mooi voorgelezen en er ontstaat een fijne band tussen de leerlingen van groep 7 en van groep 2. Fijn dat het zo goed gaat.
 
Bij Elisabeth is een broertje geboren. Hij heet Silas. Van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje. Elke dag vertelt Elisabeth wel iets over haar kleine broertje. Leuk dat de kinderen zo betrokken worden bij deze blijde gebeurtenis.

We vertellen de verhalen uit de Bijbel over Abraham, Izak en Jakob. Er wordt goed geluisterd door de kinderen en we krijgen al echte gesprekjes over de Bijbelverhalen. Dat zijn van die gouden momenten in de klas!

Hartelijke groeten uit groep 2
 
Onze kernwaarden

Waakzaamheid

'Waak ervoor dat je niet in verleiding komt en blijf afhankelijk van God. Laat je niet meetrekken in verkeerde plannen van een ander. Bid niet alleen voor jezelf, maar bid ook voor de ander.'

Bekijk ook de andere kernwaarden.