Groep 5

geplaatst op 06-05-2019
 

Beste lezer, 

Als u dit leest is de vakantie alweer voorbij….wat hadden we er zin in! Na het paasweekend waren we al helemaal in de vakantiestemming en het was dan ook vreemd om dinsdag weer naar school te moeten. Nou hadden we geluk, want dinsdag was een inkomdagje, we gingen lekker op excursie. Even tussen twee haakjes, vandaag hadden we wat minder geluk. We zijn gelijk gestart met het afmaken van de rekentoets, en morgen staan er weer twee toetsen op het programma.
 
De excursie:
Om tien uur stapten we allemaal goedgemutst de auto in, om een half uurtje later op een groot parkeerterrein uit te stappen. Eindbestemming? Welnee….tijd om even de benen te strekken, en nog snel even wat handstanden te maken, om vervolgens de bus in te stappen. Precies voor de deur van het Rijksmuseum voor Oudheden stapten we uit, nu wel de eindbestemming. Binnen werden we al verwacht, en na een kort praatje mochten we de tentoonstelling gaan bekijken. We keken onze ogen uit….wat kun je veel vinden onder de grond. Borden, pijpjes, spelden, kettingen, kruiken, een Vikingboot en dat was nog maar een deel van alles wat we tegenkwamen. Het meest bijzonder was misschien wel het skelet van een paard, waarvan een heel aantal kinderen zeker wist dat dit het skelet van een heuse dinosaurus zou wezen. Dat viel dus wel even tegen, al kwam na de teleurstelling de verwondering: 'Kijk juf,  daar zijn z'n hoeven' 'en kijk je ziet ook helemaal de vorm van zijn kop'.
Na de tentoonstelling werd het tijd om zelf als archeoloog te werken. Sorteren en indelen op tijdvak. Gelukkig niet al te moeilijk, een blikje cola komt overduidelijk uit het tijdvak moderne tijd, maar wacht even, een scherf gevonden bij de waterput? Dat werd toch wel wat lastiger. De excursie die we volgden was 'Archeoloog in één uur' of dat gelukt is weet ik niet, maar we weten er nu wel heel wat meer van af.
 
Stagiair:
Er was nog iets leuks in onze klas. We hadden wel twee weken lang een stagiair in onze klas 'meester Brand' Hij mocht gelukkig heel veel les geven en dat was bijna elke keer weer een feestje. Zaadjes onderzoeken en ontdekken dat er in een boon een plantje zit, spannende geschiedenisverhalen, een levend schilderij maken, en wat te denken van rekenen met water. Zo zie je maar ook gewone lessen zijn bijzonder. Maar we hebben we het eigenlijk over tijdens deze 'gewone lessen'.
 
Lessen:
Met rekenen zijn we opnieuw bezig geweest met deelsommen met rest en digitale tijd. Nieuw echter zijn de op- en aftelsommen boven de duizend. Voordat we starten met de op- en aftelsommen leerden we eerst om de getallen op te schrijven en uit te spreken. Want hoe noteer je eigenlijk elfhonderd elf? En waarom zeggen we niet duizend honderd elf, maar elfhonderd elf!
Volgende week starten we met het nieuwe blok van rekenen. In dit nieuwe blok gaan we verder met de op- en aftelsommen boven de 1000 daarnaast gaan we ook rekenen met lastige keersommen bijv. 4x49 =
 
Bij biologie ronden we deze week het hoofdstuk over de zintuigen af. Mooi om samen met de kinderen te ontdekken hoe wonderlijk mooi de Heere God ons geschapen heeft. Een van de opdrachten was bijv. welke zintuigen gebruik je in onderstaande situatie, en welke informatie geven de zintuigen daarbij, via de zenuwen, door aan de hersenen.
Je loopt op het warme zand van het strand. Je ziet in de verte een boot. Je hoort de branding en iemand roept jouw naam. Het ijsje in je hand voelt koud en smaakt heerlijk! Mmmm…..!
Een herkenbare situatie, maar ook een situatie waarin zoveel complexiteit zit. Je hersenen krijgen meerdere signalen tegelijkertijd binnen en weten deze allemaal correct te verwerken. We kunnen niet bevatten hoe wonderlijk mooi de Schepper ons gemaakt heeft, en dit besef maakt ons heel klein.
Nadat het hoofdstuk over de zintuigen is afgesloten gaan we werken over 'groene krachtpatsers'. Opnieuw een hoofdstuk waarin we mogen ontdekken hoe wonderlijk mooi God de schepping geschapen heeft. In het hoofdstuk 'groene krachtpatser' gaan we ontdekken hoe uit een klein zaadje iets moois kan groeien. Ook gaan we nadenken over de groei van het plantje. Wat heeft een plantje nodig om te kunnen groeien? En waarom groeit het ene plantje wel in de kou en het andere plantje niet? Met elkaar gaan we, door middel van informatieteksten en proefjes, antwoord geven op deze vragen!
 
In het vorige websitestukje werd een spelles bij de gymles beschreven. Nu moet u weten dat we naast de spellessen ook turnlessen hebben. Om en om worden deze lessen gegeven met af en toe een vrije les tussendoor. In de turnles gaat het er heel anders aan toe, dan tijdens een spelles. Waar bij de spelles de woorden 'fanatiek' en 'willen winnen' horen. Hoort bij de turnles het woord 'doorzettingsvermogen'. Iedere keer sta ik weer verbaasd hoe ontzettend volhardend de kinderen zijn. Lukt het niet, dan zetten ze zich bij de volgende sprong opnieuw voor de volle 100% in. Opgeven, staat nu nog niet in hun woordenboek. We hebben nu twee turnlessen gehad met het onderdeel bokspringen, en eigenlijk zou u erbij moeten zijn. Het is mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar omgaan. ' ah, jammer joh, volgende keer lukt het je wel',  'wow dat was echt een mooie sprong' of ' zo, je bent er echt bijna'. En het blijft geweldig als iemand, die eerder niet over de bok ging, over de bok gaat. Luid klinkt dan het applaus van het groepje en met flink veel high-fives  en een grote smile kan deze persoon zich achteraan aansluiten in de rij, straks weer een keertje over de bok.
 
Ook de journalisten Louise en  willen u graag nog wat meer vertellen over de lessen van afgelopen tijd.
 
Verkeer:  we werken over de wegen en de borden en waar je niet mag inhalen en waar wel, waar de bussen en treinen en auto, fietsers mogen rijden.
 
Engels: we hebben het over de winter fair en hebben daarover heel veel woorden in het Engels geleerd bijvoorbeeld: woodchopping,  falconshow, baking cupcakes en nog veel meer.
 
Taal: we werken met de woorden zoals, bijvoorbeeld en nog veel meer soorten woorden.

Hartelijke groet, 

groep 5