Groep 5

geplaatst op 09-09-2019

Wat onwennig stapte iedereen het lokaal binnen: een nieuw lokaal, nieuwe plekken, en een andere juf.  
Ja, het was de eerste dag echt wel even wennen in groep 5. 
Niet iedereen had evenveel zin om naar school te gaan, want vakantie is toch wel heel fijn.   
Toch staken gelukkig aan het einde van de dag alle kinderen hun vinger op bij de vragen: wie heeft een fijne eerste schooldag gehad? En wie heeft zin om morgen weer naar school te gaan? 
 
In de eerste week zijn we niet alleen bezig geweest met de schoolvakken. We hebben ook de tijd genomen om naar elkaars vakantieverhalen te luisteren en om opnieuw kennis met elkaar te maken. Eigenlijk iedere dag spelen we even een spelletje waarbij we moeten samenwerken. Bijv. allemaal op alfabetische volgorde gaan staan,  of er voor zorgen dat we allemaal tegelijkertijd over een lijn stappen. Ook hebben we een bingo gedaan waarbij je op zoek moest naar een kind uit de klas die bijv. op een sport zat, of iemand die een snaarinstrument speelde enz. Bijna iedereen uit de klas kwam iets te weten over zijn klasgenoot wat hij eerder niet wist. 
Ook nemen we de tijd om kennis te maken met de regels en gebruiken van groep 5. Sommige dingen zijn hetzelfde gebleven als in groep 4, zoals: niet door de klas praten, niet wippen, op tijd je spullen klaar hebben liggen enz. Maar na zo'n heerlijk lange vakantie zijn sommige regels een beetje weggezakt, en moeten we daar weer een beetje aan wennen. 
 
We doen het wat rustiger aan, maar dat betekent niet dat er niet gewerkt wordt in groep 5. 
Al heel snel hadden we door, hoe we moesten werken in onze schriften, en welke boeken we nodig hadden bij welke vakken.
Zo hebben we al kennis gemaakt met ons eerste nieuwe vak 'aardrijkskunde'. Veel kinderen hadden er heel veel zin in. 
Donderdag en vrijdag komen er nog twee nieuwe vakken bij 'geschiedenis' en 'biologie' leuk hoor. 
 
Ook nieuw is the Grey of the day, the Grey of the day is een raadsel wat de juf op maandag opgeeft en waar we pas op donderdag antwoord op krijgen. Zo krijgen we even de tijd om na te denken wat het antwoord op het raadsel kan zijn. Ons eerste raadsel was 'welke uitgebloeide bloem draag je vaak'? Het antwoord op deze vraag was: katoen. Nadat we het antwoord geraden hebben, vertelt de juf kort iets over het onderwerp. 
Het nieuwe raadsel is: het smaakt naar splinters! Weet u het antwoord? 
 
Ook de taalmethode is nieuw, en dat is wel even wennen. De methode ziet er leuk uit, heeft mooie verhalen en grappige opdrachten, maar is ook wel lastiger dan de vorige methode. Met elkaar hebben we afgesproken dat we het heus af en toe lastig mogen vinden, en dat we samen ons best gaan doen. En dat doen we: we hebben inmiddels onze 6e taalles er al op zitten, en we hebben al heel veel geleerd. Zo kennen we nieuwe woorden zoals: 'echter' en 'versnelling', maar we kunnen u ook vertellen wat zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijk naamwoord en werkwoorden zijn. Ook kunnen we al woorden met dezelfde beginletter in alfabetische volgorde zetten, en kunnen we u met behulp van signaalwoorden een routebeschrijving geven. 
Niet niks hoor voor een eerste weekje groep 5. 
 
In de klas zijn we het schooljaar begonnen met de HEERE. Met elkaar zongen we: Stel mijn vertrouwen op de Heer' mijn God, want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot. Wij weten niet wat het nieuwe jaar gaat brengen.  Er zullen situaties komen die we lastig vinden of die we spannend zullen vinden, maar we mogen weten dat de HEERE met ons mee mag gaan, en dat Hij er bij zal zijn. We mogen ook dit nieuwe schooljaar in Zijn handen leggen. 
 
Hartelijke groet, 
Groep 5