Groep 5

geplaatst op 15-07-2019

Beste lezer, 
 
In het laatste websitestukje van dit schooljaar, willen we iets vertellen over de schoolreis.
Ook willen we u een korte impressie geven hoe we dit schooljaar ervaren hebben. 
Alvast veel leesplezier!
 

De schoolreis:

Busreis:
Het begon allemaal heel rustig in de bus. Marie-Celine dacht ik doe effe een tukkie.
Maar toen…..je wil niet weten wat er toen gebeurde!
Het was een herrie!! Iedereen begon te zingen en te schreeuwen. Ze schreeuwde mijn oren eraf.
 
Canon: 
Als je naar het openluchtmuseum gaat moet je naar het canon van Nederland. Het is superleuk,
je kan herten jagen, foto's maken of film kijken.
 
Tram: 
Er een tram door het park! In de tram kun je naar allerlei soorten dingen toe.

Bijvoorbeeld naar het kindererf, naar de huisjes of zelfs naar school.
 
Kindererf: 
Op het kindererf kun je veel doen: koeien melken, klossen lopen, de was wassen en drogen
zoals ze dat vroeger deden en nog veel meer.
 
Brood: 
We hebben geleerd hoe ze vroeger brood maakten. 
Dat was echt heel veel werk. Je moet eggen, zaaien, maaien, dorsen, wannen en zeven.
Daarna kun je eindelijk brood bakken. Wij hebben dat ook gedaan!
Lekker hoor, zo'n zelfgemaakt broodje!
 
Terugreis: 
Op de terugreis maakten we lekker veel herrie, en deden we heel gek. 
We  gingen zelfs gekke foto's maken, de juf had bijvoorbeeld 8 petten op.
Ook trokken we hele gekken bekken. 
 
Gemaakt door Corneel, Joanne-Marie, Florian, Vic en Ethan
 

Einde schooljaar:

Het einde van het schooljaar is in zicht, en wat is het jaar voorbij gevlogen. 
Het begin van het jaar was wat onwennig. We moesten wennen aan de regels,
en de leerstof in groep 5. 
Iedereen was nog wat stil, of zelfs een beetje verlegen. 
Daar is nu niks meer van te merken, we weten precies hoe alles gaat,
en voelen ons erg op ons gemak. 
Soms zelf een beetje te, want af en toe lijkt onze klas op een kippenhok. We kletsen dan over van alles en nog wat, en praten lekker door elkaar, zo enthousiast zijn we.
Of er worden grappen uitgehaald, waar we allemaal hard om moeten lachen. 
Vaak begint het met iets van de leerstof, maar dan dwalen we zo af, dat we niet meer weten waar de les eigenlijk over gaat. 
Ja groep 5 is een heel gezellige groep. Als we onszelf moeten omschrijven dan zijn er drie woorden kenmerkend voor deze groep: gezellig, druk en enthousiast!
 
Nog een kenmerk van deze groep is: als er gewerkt moet worden, dan wordt er gewerkt!
En als iemand het niet snapt dan helpen we elkaar! Regelmatig werd er fluisterend uitgelegd hoe je een som kon maken. Veel kinderen probeerden hun uitleg zo te geven dat het antwoord niet werd voorgezegd. 

Nieuwsgierig zijn we ook zeker. We willen altijd precies weten hoe het zit. Zeker na een Bijbelverhaal of een geschiedenisles komen er veel vragen. De basis alleen is niet voldoende, er moet ook een stuk verdieping zijn. 
Nieuwsgierig ook naar dingen van elkaar. Waarom is ..... er niet? Waarom vond je dat nou spannend? Vind je het erg dat je niet kan rekenen? Alles wordt gevraagd, en er worden veel dingen met elkaar gedeeld. Dat tekent de fijne sfeer  in groep 5!

Groep 5, echt een groep om trots op te zijn!

Gemaakt door de juf


Woordwolk: 
De juf noemde net al een aantal kenmerken van onze groep op. 
Maar een aantal kinderen van onze groep hebben ook een woordwolk gemaakt. 
Hier vindt u nog veel meer woorden die met onze klas te maken hebben. 
Klik op het plaatje van de woordwolk en voor de klassenfoto van onze klas. 

Gemaakt door Evelynn, Julia Bos, Naomi, Hanna en Viënna

Gedicht over onze klas: 
Het was een gezellige klas, 
maar nu gaan we naar groep zes. 
En daar krijgen we les. 
We maakten veel kabaal. 
We gaan de juf missen allemaal. 
We hadden gezellige lessen. 
We gingen veel klessebessen. 
Doei doei doei, ik zeg gedag met een lach.
 
Gemaakt door: Thomas, Rosanne, Louise en Julia van der Zwan
 
Quiz over onze klas
We zijn benieuwd of u deze vragen over onze klas kunt beantwoorden. 

  1. Waarmee liet Mats juf Zeeuw schrikken
    1. Toeter
    2. Confetti
    3. Waterspuit
 Het goede antwoord is b. Mats had met toestemming van de man van juf Zeeuw confetti gekocht op de verkoping van de kerk.
De confetti spoot hij af,  op het moment dat juf Zeeuw les gaf.
Op de schoonmaakavond vonden we zelfs nog steeds gouden confetti snippertjes in het lokaal. 
  1. Wat is de lievelingskleur van Viënna
    1. Roze
    2. Mint blauw
    3. Mint groen 
In onze klas weten we het allemaal, de lievelingskleur van Viënna is mint groen. 
  1. Wat deden wij bij het spel gekkenhuis? 
    1. 1e letter van het antwoord geven
    2. We deden elke keer iets geks
    3. We gaven elke keer het antwoord op de vorige vraag. 
Het juiste antwoord was c. Iemand uit  de klas ging op de gang staan, en wij spraken af dat deze persoon allemaal vragen aan ons moest stellen.
Als deze persoon dan raadde wat wij aan het doen waren, mocht hij/zij uit het gekkenhuis.
Maar wat waren wij dan het aan doen? Wij gaven elke keer antwoord op de vorige vraag. Bijvoorbeeld de vraag was:  Hoe heet je vader? Maar de vorige vraag was: Wat is je lievelingskleur?  Dan was het antwoord op de vraag: Hoe heet je vader, mintgroen. 
We hebben hard om de rare antwoorden moeten lachen, en gelukkig raadde de persoon die op gang stond wat wij aan het doen waren.  
  1. Hoe veel petten had de juf tijdens schoolreisje op? 
    1. 1
    2. 10
    3. 5
    4. 8
Het juiste antwoord is d. 
  1. Wie praat er het meest door de klas? 
    1. Vic
    2. Mats
    3. Mart
Het juiste antwoord is b. 
  1. Wie houdt er het meest van auto's
    1. Mart
    2. Mats
    3. Giovanni
Het juiste antwoord is natuurlijk a. Hoe kan het ook anders, als je vader met auto's werkt.
 
Gemaakt door: Mats, Mart, Caroline, Femke en Giovanni
 
Bijzonderheden uit groep 5: 
+ Mats is heel grappig en maakt heel vaak grapjes in de klas.
+ Het is heel leuk en gezellig met de juf in de klas. Ze is vaak grappig en lacht heel    
    vaak. 
+ Toen het sneeuwde gingen we naar de speeltuin om lekker sneeuwballengevecht te doen.
+ Mats en Corneel praatten heel vaak door de klas. 
+ Het is super gezellig in de klas. 
+ We moeten vaak om Florian en Mats lachen
+ We gaan lekker levend stratego doen. 
+ We gingen verstoppertje in het donker doen. 
+ In groep 5 werken we echt super hard. 
+ We gingen naar de natuurtuin, en daar hebben we brandnetels gegeten. 
+ Groep 5 is de leukste groep die er is. 
+ We doen graag spelletjes en kijken graag filmpjes (maar dat doen we bijna nooit, jammer genoeg)
+ We hebben lekker patat gegeten. 
+ groep 8 heeft een grap bij ons uitgehaald en wij hebben een grap terug gedaan. 
+ We mogen om de beurt een land op de landkaart krassen,  als we ons leerdoel bereikt hebben.
    Voorbeelden van leerdoelen zijn: stil werken onder rekenen, niet door de klas praten of niet wippen. 
+ We sparen punten in onze mappen en krijgen dan een beloning. We mogen dan bijvoorbeeld van plek ruilen, of met een  
    gekleurd pen schrijven.
 
Gemaakt door: Lamees, Thirza, Annelijn, Julianne, Mirella, Renske
 
Waar of niet waar
In onze klas hebben we het spelletje waar/niet waar gespeelt. 
Dit vonden we heel leuk. 
Bij dit spel leest iemand drie dingen voor. Twee dingen zijn waar, één ding is niet waar. 
Voor u hebben we ook drie stellingen neergezet. Welke is niet waar? 
  1. Computeren vindt groep 5 heel leuk
  2. We hebben een spiegel van 20 cm in de klas. 
  3. We hebben twee groene tafels en stoelen in de klas. 
  1. De hele klas kan mooi schrijven.
  2. Groep 5 krijgt graag filmpjes.
  3. We doen leuke spelletjes in de klas. 
  1. We hebben een getallenlijn tot honderd in de klas.
  2. We hebben een landkaart in de klas.
  3. De biebhoek is altijd heel netjes. 
  1. We hebben een olifant in de klas.
  2. Elke dag doen we iets leuks
  3. De meeste kinderen vinden gym heel leuk
  1. De ramen staan elke dag open
  2. We hebben een leuke juf
  3. Er hangen drie platen achter in de klas. 
 
antwoorden: 1b - 2a - 3c - 4b - 5a  
 
gemaakt door: Jo-Lynn, Ezra, Rosalynn, Hannah, Julia Zekveld
 

Afsluiting: 

Met elkaar hebben we een fijn en goed jaar gehad. 
We hebben veel gedaan, veel geleerd en veel mogen meemaken. 
Daar zijn we heel dankbaar voor!

Het begin van het jaar zijn we begonnen met de Heere. 
We hebben gevraagd om Zijn onmisbare zegen voor het nieuwe schooljaar. 
Wat mogen we dan Zijn trouw en goedheid zien. 
Hij was het die bij ons was, voor ons zorgde en ons beschermde.  
Hij was het die ons kracht gaf, iedere dag opnieuw. 

Het jaar begonnen met de Heere, maar ook het jaar eindigen met de Heere. 
Dat Hij met ons mee mag gaan!

 
Hij is een trouwe Vader,  en altijd heel dichtbij. 
En wie op Hem vertrouwen, beschermt en zegent Hij. 
Ook zorgt hij voor de vogels, de dieren op het land. 
Ja alles op de aarde, Hij houdt het in zijn Hand. 

Hartelijke groet, 
groep 5