Groep 5/6


Geplaatst op 19 maart 2018


Hallo,
 
Leuk dat u weer ons nieuwsstukje leest. Ook nu hebben we u weer van alles te vertellen.

 
Projectweek
Als u nu op dit moment aan ons zou vragen waar we in de klas het meest mee bezig zijn, zullen we ongetwijfeld antwoorden: ‘Michiel de Ruyter’. Bij ons in de klas is dit een begrip geworden. We werken niet aan ‘het project’ maar aan ‘Michiel de Ruyter’.  En dit doen we met ontzettend veel enthousiasme. Er wordt aan van alles tegelijk gewerkt. Zo bouwen we een grote boot, maken we scheepjes,  en zijn we druk bezig met het ontwerpen van posters voor specerijen. Als u nu zou komen kijken, zult u nog niet veel zien. Maar kom zeker woensdag 28 maart een kijkje nemen in onze klas, dan hopen we u te verrassen met alles wat we gemaakt hebben.
Ook hopen we dat u dan te weten komt wie Michiel de Ruyter nou eigenlijk was. Want waarom is Michiel nou een held en wat heeft hij voor Nederland gedaan?

 
Gewone lessen
Tijdens de projectweken werken we veel aan het thema ‘Michiel de Ruyter’ maar waar zijn we verder mee bezig? In groep 6 zijn we de afgelopen weken veel bezig geweest met breuken. Dit is helemaal nieuw voor ons maar gelukkig hadden we in het begin makkelijke sommen. Ook nieuw voor groep 6 is het ontleden van zinnen bij taal. U weet wel het vast nog wel het onderwerp, de persoonsvorm, het gezegde en het lijdend voorwerp. 
 
Natuurlijk leert groep 5 ook veel nieuwe dingen. Zo zijn zij bezig met verhoudingstabellen dit is lang niet altijd makkelijk. Verder zijn we ook nog steeds hard aan het oefenen met de digitale klokken en tafelsommen. Dit laatste oefenen we elke week met een grappige oefening op het bord. Bij deze oefening moeten we meebewegen zo oefenen we niet alleen de tafels maar werken we ook aan onze conditie.

 
Excursie
Door Alphen lopen om allerlei dingen te ontdekken over de Tweede Wereldoorlog en de Romeinen. Dat is wat wij pas geleden gedaan hebben. Samen met een gids liepen we een route langs allerlei monumenten en plekjes die te maken hadden met de Tweede Wereldoorlog en de Romeinen. Zo zagen wij het huis waar een Duitse officier in had gewoond,  liepen we langs de plek waar joodse onderduikers hadden gezeten en zagen we met onze eigen ogen de plek waar de foto’s uit ons geschiedenisboek genomen zijn.
Wel een uur lang trotseerden we de kou om nieuwe dingen te zien en te leren.

 
Natuurlijk willen ook de journalisten Susanne en Noa u het één en ander vertellen.
 
Excursie
In groep 5 zijn we op excursie geweest in Alphen aan den Rijn.
Daar hebben wij een stads wandeling gemaakt
En zijn we heel veel te weten gekomen over de Tweede Wereldoorlog.
 
In groep 6 hebben we veel gezien en geleerd over de Romeinen. Aan het eind van de stadswandeling waren er munten van de keizer op de grond getegeld. Ook was er een groot plein te zien, daar zat ook een heel verhaal achter.
 

Projectweek
Wij gaan onze projectweek houden over Michiel de Ruyter.
Michiel werd geboren in 1607 in Vlissingen.
Hij hield van jongs af aan al van varen.
Op school had de meester hem een pak slaag beloofd.
Michiel wist dat en nam maatregelen.
Hij had een stuk leer meegenomen en stopte dat in zijn broek. Slim hé.
 

Tennissen       
We gingen eerst warm rennen en daarna gingen we een estafette doen met de bal hooghouden. Daarna gingen we rennen met een tennisbal op ons racket, deze mocht niet vallen.
Toen we daarmee klaar waren gingen we in tweetallen tennissen. Wie als eerste vijf punten had, had gewonnen. De persoon die had gewonnen, moest boven op de tribune zitten en wie had verloren moest op de onderste bank zitten. Als er weer een plekje vrij was in het veld mocht je weer meedoen. Winnaars tegen winnaars en verliezers tegen verliezers.