Groep 1/2

Geplaatst op 03-09-2018 


Hier is dan het eerste nieuws uit onze groep.
We hebben de eerste, voor sommigen best wel spannende, week erop zitten. Het is bijzonder om te zien hoe snel we ons al weer thuis voelen in ons (nieuwe) lokaal, bij onze (deels) nieuwe klasgenootjes en bij een onbekende juf.
Onze groep is verdeeld in 5 groepjes: 3 groepen met groep 1- leerlingen en 2 groepen met groep 2- leerlingen.

En wat hebben we al hard gewerkt en lekker gespeeld.
Ons thema is : Elmer de kleurenolifant, of ook wel de lapjesolifant genoemd.
Het is een vrolijke olifant die met zijn vriendjes veel leuke dingen meemaakt.
Gekoppeld aan dit thema, zullen we het ook over kleuren, vormen en andere dieren hebben in de komende weken.
We hebben al een vrolijk liedje geleerd.

Zeg ken je Elmer, vrolijke Elmer,
Elmer, de lapjesolifant.
Wat is hij fleurig, vrolijk en kleurig.
Elmer de mooiste van het land!
 

In onze klas leren we elke twee weken een nieuwe letter aan. We bereiden zo de kinderen voor op het leesonderwijs in groep 3. Er komen verschillende activiteiten aan bod, waarbij de letter spelenderwijs aangeboden wordt. De letter zal aan het begin van de week worden aangeboden en met de kinderen zullen we gaan kijken welke woorden er allemaal met die letter beginnen. Binnenkort gaat het letterkoffertje mee naar huis. Het is de bedoeling dat de kleuter thuis voorwerpen gaat zoeken die beginnen met de betreffende letter/klank. In de koffer zitten een afbeelding van de letter en een afbeelding van het klankgebaar. Het klankgebaar zorgt ervoor dat de letter beter wordt onthouden. Op school wordt besproken wat er in de koffer zit en de voorwerpen worden neergezet of opgehangen in de klas. Elke twee weken krijgt een andere kleuter de koffer op maandag mee naar huis. Wilt u er weer voor zorgen dat het koffertje eind van diezelfde week weer op school is? U kunt hier thuis ook spelenderwijs aandacht aan besteden. Misschien zit de betreffende letter verstopt in de naam van het pak yoghurt of: wie ziet onderweg in auto als eerste de letter op een nummerbord van een auto? Wilt u er dan op letten hoe u de klanken uitspreekt, niet met de harde, maar met de zachtere klank. Dus ‘ah’, ‘buh’, ‘duh’

Bent u nieuwsgierig naar wat we allemaal nog meer doen in onze groep? Dan nodigen we u hartelijk uit om op de informatie-avond op 11 september  een kijkje bij ons in de klas te nemen. Ook hopen we u bij de luistergesprekken te ontmoeten om zo van u te horen wat er voor ons belangrijk is om van uw kind te weten. Zo hopen we op een goede samenwerking tussen u als ouders en ons als leerkrachten van uw kind.

Hartelijke groeten van de jufs en de kinderen van groep1/2