Groep 1

Geplaatst op 20 maart 2019

Nieuws uit groep 1

In groep 1 hebben we de laatste weken gewerkt over Tom uit de Engelse methode ‘My name is Tom’. We hebben gewerkt uit het boek ‘My house’. We hebben mooie praatplaten bekeken en leerden Engelse woordjes zoals: walls (muren), roof (dak), door (deur), window (raam), living room (huiskamer), bedroom (slaapkamer) e.d. Ook genoten we van Engelse liedjes en Engelse prentenboeken.
We hebben geleerd dat je kan wonen in een rijtjeshuis, in een boerderij, in een woonboot, in een kasteel, in een bungalow, in een molen e.d.
De kinderen hebben fijn gewerkt over dit thema: ze hebben Tom geverfd, ze hebben zichzelf bij hun huis getekend, ze hebben de Big Ben en de boot naar Engeland gebouwd in de bouwhoek, ze hebben alle kamers op de goede plaats in een huis geplakt en ze hebben ramen (rechthoeken) in een Engelse bus geverfd!
In de klas hebben we een handpop Tom die elke week Engels praat tegen de kinderen. Nu we het thema over Engeland en huizen afronden, blijven we wel elke dinsdag Engels leren van Tom. En daar genieten de meeste kinderen echt van. Veel kinderen kunnen al tot 10 tellen in het Engels en veel kleuren benoemen zoals: red, green, blue, purple, black enz.
 
Het nieuwe thema waar we deze week een begin mee maken is: De Lente. We leren de vier seizoenen en we bespreken in de klas wat bij elk seizoen hoort. We zijn een werkje aan het maken over de vier seizoenen. Elke dag werken we daar even aan. Op de kalender in de klas hebben we gezien dat donderdag de lente echt begint. Dan is het 21 maart!
 
Ook werken we tijdens dit nieuwe thema over de lessen uit de methode ‘Wonderlijk gemaakt’. De volgende lessen uit Wonderlijk gemaakt worden gegeven:
In de eerste les gaat het over “ik ben ik en jij bent jij”. We zijn allemaal wonderlijk gemaakt door God, de Schepper van het leven. We zijn allemaal verschillend. Uiterlijk en innerlijk! Als je geboren wordt, zien papa en mama jou voor het eerst. Ze zien je haren, je oogjes en je mondje. Maar hoe zien papa en mama nu of je een jongen of een meisje bent? Aan je kleren? Sommige kinderen dachten van wel, maar andere kinderen wisten al dat je niet met kleren aan geboren wordt. Na wat heen en weer gepraat wisten de meeste kinderen toch wel het goede antwoord op de vraag hoe je papa en mama bij je geboorte konden zien of je een jongen of een meisje was. We hebben toen het verschil tussen een jongen en meisje besproken. En dat je altijd een jongen blijft, als je als een jongen wordt geboren. En dat dat ook bij een meisje zo is.
In de tweede les gaat het over hoe een baby in de buik van de moeder groeit en dan geboren wordt. En ook over wat je allemaal nodig hebt als er een baby in huis komt? De kinderen mogen babyspulletjes van thuis meenemen naar school en erover vertellen. Bijvoorbeeld een spuugdoekje, een rammelaar, een rompertje o.i.d. We gaan alle spullen goed bekijken en we gaan bespreken waar het voor gebruikt wordt. Waarom heeft een baby bijvoorbeeld een spuugdoekje nodig of een luier? En wat is een rompertje?
De derde les gaat er over dat je niet zomaar met iemand mee mag gaan die je niet kent. Maar ook niet zomaar mee mag gaan met iemand die je wel kent. We spelen in de klas met handpoppen een situatie na. Daarna moeten de kinderen even goed nadenken en dan vertellen wat je moet doen in de situatie die nagespeeld is. Bijvoorbeeld er komt een jongen naar je toe op een scooter en hij zegt dat je een rondje mee achterop mag rijden. Wat doe je dan?
Of een andere situatie die nagespeeld wordt gaat over de buurjongen van drie huizen verder. Hij vraagt of je bij hem binnen komt spelen. Wat doe je dan?
Bij alle situaties moet het antwoord steeds zijn dat je het eerst aan papa of mama moet gaan vragen, want het is altijd belangrijk dat zij weten waar je bent.
 
Vanuit de lessen uit de methode ‘Wonderlijk gemaakt’ denken we de komende weken ook na over kinderen met een handicap. Sommige kinderen worden doof of blind geboren. Er zijn ook kinderen die nooit kunnen lopen of astma of suikerziekte hebben.
In de klas hebben we een nieuwe speelhoek gemaakt: een opticien. In deze speelhoek mogen de kinderen elkaars ogen bekijken (door een keukenrol of wc rol kijken ze dan naar elkaars ogen). Ook mogen ze hun ogen opmeten en brillen passen en zichzelf met een bril bekijken in een spiegel. Er ligt ook een vergrootglas, een loep waarmee je je ogen kan vergroten, maar ook je vinger of het plaatje op je shirt. Het is echt een succes in de klas.
 
We gaan de komende weken vertellen over het lijden en sterven van de Heere Jezus. Er wordt altijd goed geluisterd naar de Bijbelverhalen. Sommige kinderen beginnen ook vragen te stellen. Regelmatig hebben we in de klas korte en goede gesprekjes hierover. Het blijft zo'n groot wonder dat de Heer Jezus wilde lijden en sterven voor zondige mensen!

Hartelijke groeten uit groep 1