Groep 7A

Geplaatst op 15 oktober 2018
 

Beste lezers,
De eerste vakantie van dit schooljaar is alweer in aantocht. We zijn er ook wel aan toe, want wat hebben we al veel geleerd en hard gewerkt! De eerste rekentoets ligt achter ons, van taal hebben we zelfs al twee toetsen gehad en met spelling al verschillende dictees.  We halen mooie resultaten met elkaar en doen hier ook goed ons best voor. Ook van de huiswerkvakken staan er inmiddels heel wat cijfers op onze cijferlijst. Fijn dat de meeste ouders dit regelmatig controleren. De planning van het huiswerk vraagt bij een aantal kinderen nog wel aandacht. Wilt u hier ook op toezien?

We hebben ook al een leuke en leerzame excursie achter de rug. In het kader van VOMOL (Veilig Omgaan Met Opvallende Landbouwvoertuigen) bezochten we een gastles die georganiseerd werd bij Floreant. Eerst kregen we uitleg en vervolgens gingen we bij spiksplinternieuwe landbouwvoertuigen verschillende dingen ervaren: het beperkte zicht vanuit een landbouwvoertuigen, hoe ver een zo’n voertuig uitzwenkt, en hoe we zo’n voertuig veilig passeren. Heel leerzaam! De belangrijkste les was misschien wel: 'Zie je mij, zie ik jou.'

We hebben genoten tijdens de twee kinderboekenweken. Lezen is aan de meesten in onze klas wel besteed. Maakt niet uit hoe. Staand, op de grond, op z’n kop. Zie hier de foto’s.
We hebben ook met veel plezier geluisterd naar het boek ‘De majesteit van het Belangrijk.’ Een grappig, maar ook heel leerzaam boek. Een verhaal met een dubbele bodem, een absolute aanrader om thuis nog eens te lezen! We hebben hierover mooie gesprekjes met elkaar gehad en n.a.v. het boek ook leuke activiteiten uitgevoerd. Ongetwijfeld hebt u thuis verhalen hierover gehoord. Zoals de geheime opdracht…: dokter Stethoscoop moest in het boek een geheime opdracht volbrengen. Zo kregen wij ook opdrachten in ons kastje. Zie het maar eens geheim te houden met oplettende klasgenoten om je heen!
Tijdens deze weken kregen we ook meer tijd en gelegenheid om zelf te lezen. We mochten zelf ‘leesvoer’ meenemen, wat de meesten gretig ‘opaten.’ En alsof het nog niet genoeg was, ging dagelijks de ‘voorleesbel’, zodat we opeens moesten stoppen met ons werk en werden we nog eens extra voorgelezen.
Verder namen bijna elke dag leerlingen hun favoriete boek mee, waar ze wat over vertelden en waar een stukje uit werd voorgelezen. Zo kwamen we in aanraking met heel veel verschillende boeken, wat hopelijk een aanzet is tot (meer) lezen!

We hopen dat de kinderen vooral het Boek der boeken zullen lezen en herlezen!

‘Zoekt in het boek des HEEREN en leest’ – Jesaja 34:16a